Již dlouho jsem neotevřela okénko do světa

5. května 2007 v 15:11 |  Okénko do světa
Abych to napravila, otevírám okénko dnes. Nahlédněme pro změnu do severských krajů. Tam se asi podíval málokdo z nás, protože většinou cestujeme za teplem na jih. Myslím, že dnešní hádání bude z těchto důvodů o něco těžší než dřív. Věřím ale, že když nikdo nepozná tohle město, Hanka jistě nezklame a poví nám o něm spoustu zajímavých věcí. Tak hádejte, kde to jsme ?

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Hanka Hanka | 5. května 2007 v 18:07 | Reagovat

Na snímku je hlavní město Švédského království - Stockholm, nábřeží Skeppsbron s královským zámkem.

Protože kolem pevniny je vodní plocha, pro upřesnění uvádím, že město leží na jihovýchodě země, na obou březích průlivu spojujícího sladkovodní jezero Mälaren s Baltským mořem a na 13 ostrovech. Říkalo se mu Klíč k Mälarenu.

Původ města je vysvětluje dvěma způsoby. První vychází ze složení slov stock (kůl) a holm (ostrov), tedy ostrov s kůly, pravděpodobně proti působení vody. Druhý výklad odvozuje část jména ze slova stäk (záliv), takže by šlo o ostrov v zálivu.

Znak města nese hlavu krále Erika IX., později prohlášeného za svatého, patrona země, který vládl ve Švédsku v letech 1150 - 1160. Podařilo se mu obrátit Finy na křesťanskou víru. Znak byl úředně přijat až v roce 1934, ale používal se již po staletí.

Na území dnešního Stockholmu žili již před 4 000 lety lovci a rybáři. S rozšiřováním zemědělské půdy na ostrovech vzrůstal počet stálých osad. V 9. a 10. století vznikají osady řemeslníků a hlavním střediskem se stává Sigtuna.

Plavební kanály v jezeře Mälaren se postupně zanášely, a tak poslední přístupovou cestu do jezera se rozhodl králův zástupce účinně kontrolovat. Na ostrově Stadsholmen položil základy města Stockholmu v r. 1252. Na místě rybářské vesnice vyrostl nejdříve hrad a později obchodní město, chráněné opevněním před baltskými piráty. Za svůj rychlý rozvoj město vděčí zejména výhodné poloze na obchodní cestě, po níž se převážela železná ruda.

Koncem 13. století se město začalo rozšiřovat mimo hranice ostrova a stalo se královskou rezidencí. Na další rozvoj města měla velký vliv hanza. Začali se tu usazovat dánští a němečtí kupci a kromě bohatství získali i značný vliv v městské radě.

Od konce 14. století bylo Švédsko spolu s Dánskem a Norskem součástí tzv. Kalmarské unie. V jejím čele stála dánská královna Margareta, která získala v unii pro Dánsko rozhodující vliv. V 16. století se Stockholm stal střediskem bojů za národní osvobození a zrušení unie s Dánskem. Dánové odpověděli obsazením Stockholmu v roce 1520 a popravou vůdců povstání. Zanedlouho byl Stockholm novým povstáním osvobozen (1523). V čele povstalců stál Gustav Vasa, který byl zvolen králem a založil tak dědičnou dynastii Vasů.

Vojenský úspěch Švédů za třicetileté války umožnil růst Stockholmu. Rozvíjela se vojenská výroba, šlechta stavěla nové paláce.

Počátkem 18. století neuspělo Švédsko ve válkách se svými soupeři z protějšího břehu Baltského moře. Stockholm se dostal do izolace. Další ranou byla morová epidemie, která si vyžádala život třetiny obyvatel města. Vývoz železné rudy však přinesl Švédsku opět zisky, takže v přestavbě a modernizaci Stockholmu se pokračovalo.

Poloha Stockholmu na četných skalnatých ostrovech a poloostrovech, množství vodních ploch a zeleně dodávají městu zvláštní kouzlo. Říká se mu Benátky severu, i když jen malá část města leží na ostrovech.

Stockholm se dělí na pět hlavních částí. Nejstarší z nich, Staden Mellan Broarna, se rozkládá na třech ostrovech.  Historické jádro města se vyznačuje úzkými ulicemi. Četné požáry zničily mnoho domů, ale zachovalo se několik domů hanzovních. V severní části ostrova Stadsholmen je královský zámek a v západní části většina ministerstev, některá z nich byla umístěná v budově bývalé mincovny.

Norrmalm je nejmodernější stockholmskou čtvrtí. V 50. letech tady vyrostlo moderní centrum výškových budov, známé jako Hotorgs-City a koncertní hala. Bylo založeno několik parků. Oblíbeným výletním místem je v létě královská zahrada s kulturními pořady, koncerty a uměleckými výstavami, vyzdobená sochami švédských králů.

Přímo ve městě je Skansen, národopisné muzeum ve volné přírodě, několik dalších muzeí včetně rekonstruované válečné lodi Vasa ze 17. století, cirkus a zábavní park.

2 Jitka Jitka | Web | 5. května 2007 v 21:43 | Reagovat

Musím uznat, že jsem měla obrovské štěstí, že právě Hanka si našla můj blog. Její příspěvky do této rubriky jsou velkým přínosem pro nás, pro všechny, kteří tuto rubriku sledují. Hani děkuji za sebe i za ostatní.

3 Marcela Marcela | Web | 5. května 2007 v 23:40 | Reagovat

Tak se přiznám nebýt Hanky tak nic nevím a sever není pro mě mám raději jih. Jestli u vás prší tak tiše závidím u nás ani kapka a tak to zahrádka potřebuje tak pa pa.

4 Macin Macin | Web | 6. května 2007 v 10:03 | Reagovat

Taky ráda čtu Hanky příspěvky,a ráda bych mrkla na její blog,ale nenašla jsem odkaz.

5 sasha sasha | Web | 6. května 2007 v 14:46 | Reagovat

ahoj. vyzdvihni si cenu za naj obrazok kvetu:) blahozelam

6 Hanka Hanka | 6. května 2007 v 19:30 | Reagovat

Nejdříve bych chtěla poděkovat Jitce za slova uznání. Jistě jste poznali, že tato rubrika mě opravdu zajímá. Ze zatím uveřejněných okének do světa jsem měla možnost  mnohé navštívit osobně. Jen mě trochu mrzí, že se nezapojí více návštěvníků Jitčina blogu, vůbec by mi nevadilo, kdyby mě někdo předběhl a napsal o vyfotografovaném místě. Někdy mám totiž dojem, že moje příspěvky někomu mohou vadit. Uvažovala jsem dokonce o tom, jestli psát dál, aby si někteří nemysleli, že nedám šanci jiným. Jednou jsem s odpovědí čekala celý den, aby odpověď napsal někdo jiný. Už jsem jednou psala, že Jitčin blog navštěvuji necelé dva měsíce a do rubriky Okénko píši proto, že uvedené fotky poznávám - buď jsem místa osobně navštívila, nebo je znám a mám materiály. Opravdu v tom není žádná rivalita.

Jitce: pokud budeš v Okénku do světa pokračovat, přimlouvám se o uveřejnění raději větší fotky (tak jako např. Stockholm), jsou lépe na monitoru vidět a detaily, podle kterých je možné dané místo poznat, jsou zřetelnější.

Macin: Těší mě, když někdo napíše, že rád čte moje příspěvky. Můj blog však hledáte marně, protože ho prostě nemám - ale kdoví, třeba zatím ... (Nikdy neříkej nikdy, že Jitko?) Ale vím už dnes, že pokud někdy vlastní blog založím, určitě bych zařadila něco podobného - zajímavá místa ze světa i z domova. Ale jsou to pouze úvahy.

7 Admin.Haně Admin.Haně | 6. května 2007 v 20:24 | Reagovat

Hani , klidně piš, vidíš, že ti mladší reagovali jen sporadicky a nám zralejším to vyhovuje tak, jak to je. Jsme za tvoje příspěvky vděčni. A koneckonců, je to můj blog.

8 Betty Betty | Web | 6. května 2007 v 21:52 | Reagovat

Ta Hana je teda borec! :D

9 Ahoj Ahoj | Web | 6. května 2007 v 23:00 | Reagovat

Ahoj.máš moc hezký blog.Zvu tě na můj blog.www.marmelada.blog.cz

Můžeš si tam vyplnit nějaké Ankety a napsat mi do rubriky vaše názory co si myslíš o mém blogu.Tak se na tebe těším a máš to tu hezký.A to jsem vybíravá.

10 Natka Natka | Web | 9. května 2007 v 7:14 | Reagovat

Jity, naprosto se k tvým slovům přikláním !

Hanko, máš můj obdiv a uznání ! Krásně a detailně popisuješ, pro mě a mnohé z nás, neznámá místa, která jsi měla možnost navštívit !Prosím pokračuj v tom a děkuji ti za krásný výklad k daným místům !

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.