Tohle mi nebudete věřit!

27. července 2007 v 13:41 |  Okénko do světa
Milí příznivci "Okénka do světa" nebudete mi to věřit, ale dobrý duch našeho putování se ozval. Představte si, že mi dnes pošťačka doručila pohlednici z výletu od naší dopisovatelky Hanky. Vypadalo to, podle mých vnuků, že ani nepopadnu dech, jak jsem byla překvapená.No řekněte , neporazilo by vás to? Adresa téměř přesná a to zřejmě jen proto, že Hance se do rukou dostalo starší vydání telefonního seznamu.Protože jedině tam, je tato adresa takto uvedená.Prostě hotová detektivka.
A teď pro Hanku. Když už jsi byla tak blízko a znáš adresu, pročpak jsi se nezastavila na kafíčko?Mohlo být překvatení ještě bombastičtější a mohla sis vychutnat můj překvapený kukuč.Hanko, jsi pro mně stále větší záhadou.Libka bude žasnout, až si to tady přečte. Holky jestli na to nepřijdu, nebudu moct ani spát ! Takže Hano, teď je to na tobě, kolik nocí budu muset přemýšlet. A teď si pěkně všem napiš, odkud jsi mi to poslala pohlednici...
Nakonec zjistím, že Hanka je sousedka odvedle a já se picnu....Internet je prostě šokující médium.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Macin Macin | 27. července 2007 v 16:17 | Reagovat

Při čtení mě docela mrazilo,ale  příjemně. To je tedy opravdu věc. Někdy je svět opravdu malý.Ráda čtu Hanky příspěvky,zná snad celou naší zemi.Až se někdy stydím,že nepoznám co na obrázku je.

2 LuCinQ4* LuCinQ4* | Web | 27. července 2007 v 19:11 | Reagovat

Good song xDxD   :)

3 Hanka Hanka | 27. července 2007 v 19:36 | Reagovat

Milá Jitko,

doufám, že sedíš, ale předpokládám, že zase tak silné to nebude. Neboj se, nestojím za plotem, ani nejukám na Tebe "zpoza rohu". Přiznám se, že to proběhlo přesně tak, jak jsem předpokládala. Myšlenka se zrodila v době, kdy jsi do blogu umístila pohlednici svého okolí a ten pohled shůry. Původně jsem si myslela, že je to inovované Okénko. Pak mě také zajímají mapy.

A teď je takové celkem "hluché" období, jak blogy prohlížím, buď se tam nic neděje, někdo píše, že není co dávat.Tak se zrodil nápad, že Ti blog alespoň trošičku oživím a protože si myslím, že mám smysl pro humor (a Ty ho máš určitě taky), dovolila jsem si vyvést Tě ze stereotypu všedního dne. Ale podotýkám - ve vší slušnosti, nedovolila bych si možná více, i když vyhledat Tě, nebyl by pro mně zase až takový problém... Vnuky zdravím, ti by babičku podrželi a Yorga by mě snad nekousla do lýtka. Ale jistě by to bylo složitější a hlavně časově náročnější, než lze napsat. Myslím, že ten, kdo mě zná, by se až tolik nedivil...

Takže, neboj, Jitko, v klidu se vyspi, nejsem ani "přelud" ani sousedka odvedle. Mé bydliště je dost vzdálené, jsem z Moravskoslezského kraje a to z protilehlé oblasti.

Nevím jak Vy, ale já to tak dělám - ráda poznávám a občas se vracím na místa, která jsem už kdysi navštívila, ale protože je to dávno, v paměti se zachoval jakýsi obrys - vím, kam jedu, co tam je v hrubých rysech, ale podrobnosti překryly nové zážitky. Je dobré si to svěžit. Člověk si může dělat plány, ale pokaždé nejsou možnosti ani tolik času zajet tam, kam bychom chtěli.

Tento týden jsem navštívila Prostějovsko. Kdysi, ještě v dětském věku, jsme tam jezdili pravidelně. Ale to už sem nepatří.

Jitko, bydlíš v krásné krajině. Pro ostatní, jste-li v Prostějově a vydáte se směrem na západ, asi po 8 km jízdy dorazíte do malého městečka, kde Vás hned "praští do oka" zámek. Proč? Říká se mu také Vysoký zámek, jeho rozměry jsou: délka - 61 m, šířka - 16 m a výška - 42 m! Zámek se krásně zrcadlí v hladině přehrady (všeobecně se uvádí), přesnější prameny hovoří o Podhradském rybníku.

Dojeli jsme tedy do Plumlova. Cestou pozorujete z okna krajinu, nejdříve rovinatá Haná, pak už se rýsují kopečky a to už jsme na rozhraní Drahanské vrchoviny.

Pokud se rozhodneme vstoupit do zámku, zjistíme, že cena vstupného ve srovnání s jinými místy není příliš vysoká. Výhodné pro rodiny je rodinné vstupné, dokonce nabízejí vstupné i pro rodiny s prarodiči pod názvem "Vezměte na zámek dědečka".

Chceme-li pohled do historie, musím uvést, že v Plumlově byl také hrad z doby krále Přemysla Otakara II. Majitelé se měnili, dluhy, spory a války udělaly své. Když byli majiteli Lichtenštejnové, Karel Eusebius přesvědčil svého syna Jana Adama Ondřeje z Lichtenštejnu, aby postavil nový zámek.

Z hradu zůstala dnes jen část obranné věže a zříceniny zdí.

Zámek byl postaven v letech 1680 - 90. V průvodcích se dočteme, že se jedná o raně barokní stavbu, ale architektura zámku byla ovlivněna renesancí, zejména italským stavitelem Vignolou. Podle původního projektu měla být stavba čtyřkřídlá v podobě čtverce. Budova měla mít 3 patra s bohatou fasádou, zdobenou monolitickými sloupy. Na stavbě pracovali hlavně robotníci z plumlovského panství, pískovec se dovážel z lomů ze Svojanova. Pak ale začaly problémy, dokonce otec Jana Adama chtěl, aby stavbu přerušil a zahájil novou na protějším návrší.

Zapsala jsem si několik jmen: původní projektant byl Karel Eusebius z Lichtenštejna, dveře vyrobil brněnský mistr Hanuš Michl, štuková výzdoba sálu, pokojů a chodeb byla svěřena štukatérovi italského původu Janu Baptistovi Brentanimu. Plumlovský zedník Jan Pavlas pracoval na štukové výzdobě schodiště. Malířská výzdoba započala v roce 1686 a byla svěřena vídeňskému malíři Jiřímu Greinerovi. Námětem byly motivy podle Vergiliovy Aeneidy.

O tom, jak jsou důležité peníze, se přesvědčili majitelé. Nedostatek financí způsobil, že bylo dokončeno jen 1 křídlo z původně zamýšlené 4křídlé stavby. Tím zámek dostal neobvyklý vzhled, protože jeho rozměry byly voleny k předpokládané čtyřkřídlé stavbě.

Nejvyšší patro zůstalo nedokončeno. V 18. století stavěla vrchnost přízemní správní budovy, obklopující  zámecké nádvoří v podobě tzv. nízkého zámku.

R. 1801 vichřice poničila břidlicovou střechu, dokonce spadly některé sloupy fasády. Byla nutná oprava a přestavba. Z jednoho pokoje ve 2. poschodí se stala kaple.

V posledních letech byl zámek majetkem Muzea Prostějovska, v r. 1994 přešel do majetku obce Plumlov. Byla opravena střecha, důležité bylo statické zajištění pomocí lan - zámek byl stáhnut lanovým systémem (již podruhé, protože původní lana popraskala). Zednické práce byly zaměřeny na opravu štítů i vnitřních zdí.

Na zámku Plumlov můžeme vidět mimo jiné obrazy, sádrové masky, řezbářské plastiky, církevní předměty, expozici o letectví za 2. SV.

Návštěvníci mohou strávit krásný den (i delší pobyt) - u přehrady, mohou podniknout pěší výšlap po okolí Plumlova nebo výlety na kole.

Na závěr: Jitko, doufám,  že svou pohlednicí a svým postupem jsem Ti nepřipravila nepříjemné zážitky. V každém případě se omlouvám.

4 Jitka pro Hanku Jitka pro Hanku | 27. července 2007 v 22:27 | Reagovat

Rozhodně jsi mi nepřipravila žádné nepříjemné zážitky. Jen jsem usilovně přemýšlela a naši kluci se mnou, jak jsi přišla na tu adresu. Můžeš nám to ve zprávě autorovi objasnit? Děkuji i za pohlednici a pozdrav, bylo to milé překvapení.

5 Hablina Hablina | Web | 27. července 2007 v 22:49 | Reagovat

Mám to, Hanka- turistka je policistka :)

6 Admin Admin | 28. července 2007 v 7:18 | Reagovat

Řekla bych, že se přinejmenším vyzná.

7 Hablina Hablina | Web | 28. července 2007 v 18:26 | Reagovat

To jsem zvědavá, jestli vyčuchá i mě. Těžké by to nebylo :)

8 Hanka Hanka | 28. července 2007 v 19:40 | Reagovat

Hablina: Tohle povolání vyvolalo úsměv na tváři. Policistka nejsem. Buďte v klidu, nebudu zjišťovat, kde bydlíte. U Jitky to bylo jiné, na její blog chodím pravidelně, to bylo tím Okénkem. Jitka zadává obrázky, které určuji už sama a snímky nejsou vždycky zrovna typické.

9 Chachina Chachina | Web | 7. srpna 2007 v 12:46 | Reagovat

Jéé, Goťák :-) No, tak toho se celý den nezbavím.. (z hlavy) :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.