Z okénka se naskytl pohled...

15. ledna 2008 v 9:28 |  Okénko do světa
Jak už jsem v komentáři předeslala, naše další vyhlédnutí z okénka nás přivádí do krajiny, kterou mám ráda a kterou zmínila Hanka. V městečku, které jsme dnes navštívili jsem se dokonce vdávala. Dnes je to právě 42 let co jsme si s manželem v tomto kostele řekli své ano...
V tomto pensionu s výbornou kuchyní se konala svatební hostina i svatební noc. Mám k těmto místům vřelý vztah a ráda se sem vracím. Nejen ve vzpomínkách.
Foto: www.rudka.cz

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 marlon marlon | Web | 15. ledna 2008 v 16:43 | Reagovat

jitko postoupilas do soutěže o nej blog tedy do finále tady máš adresu

aby sis mohla schánět hlásky tak zatím páčko

2 Hanka Hanka | 15. ledna 2008 v 21:33 | Reagovat

Když jsem se včera zmínila o Kunštátu, nenapadlo mě, že dnes o něm budu psát. Byla jsem v Kunštátě jen jednou, ale myslím, že je to město známé třeba výrobou keramiky, kterou se kdysi lidé živili, ale hlavně je to město spojené s naším husitským králem Jiřím z Poděbrad. Jitka vybrala hezké fotky, je to určitě pěkné a myslím i klidné místo vhodné k výletům nebo na dovolenou. A my, pravidelní návštěvníci blogu, už také víme, proč je toto místo milé naší Jitce. K výročí svatby gratulujeme!

Kunštát leží v národní přírodní rezervaci Halasovo Kunštátsko. Najdeme ho na východních svazích Českomoravské vysočiny mezi Boskovicemi, Olešnickem a Lysickem.

Původně byl založen jako město už v roce 1280, ale uvádí se, že pravé povýšení na město se konalo v roce 1994. Zakladateli Kunštátu byli páni z Kunštátu a právě z tohoto rodu pocházel už výše zmíněný český panovník Jiří z Poděbrad. Socha krále je na náměstí.

Na fotografii vidíme zámek. Dnešní podoba zámku je ovlivněna tím, že vznikl na místě původně středověkého hradu. Velké přestavby se konaly v 16. století a ve 2. polovině 17. století. Cenné je, že se dochovaly rysy původních slohů - od pozdně románského po klasicismus.

Stavitelem zámku a majitelem panství byl Kuna, podle něhož se městečko jmenovalo: Kunovo město. Domnívám se, že je to zajímavá informace, která nám odhalila název města.

Posledními držiteli panství byla hrabata Kudnhof - Honrichsové.

Až Kunštát navštívíte, nezapomeňte se projít po zámeckém parku. Není to park ledajaký - je tam místní rarita: nejstarší zachovalý psí hřbitov v Evropě!

Už jsem se zmínila o náměstí. Je to skutečné centrum města, nese název Krále Jiřího. Na náměstí stojí farní kostel sv. Stanislava. Tipuji, že právě tady byla Jitka oddána. Zvláštností tohoto kostela jsou čtvery kovové dveře.

Druhý kunštátský kostel je hřbitovní - sv. Ducha.

V okrese Blansko není vyhledávaným cílem turistů jen Moravský kras, ale také včera uvedený zámek Rájec nad Svitavou, také státní zámek v Lysicích.

Protože je zde zmíněna Rudka a představena fotografie se lvem, chtěla bych se o tomto místě také zmínit.

V Rudce se nacházejí slavné Jeskyně Blanických rytířů se sochami blanických rytířů, v areálu si však návštěvníci také se zájmem prohlížejí boty, jediný pozůstatek po největší soše T. G. Masaryka.

Rudka je tedy obec v sousedství Kunštátu, na úpatí Českomoravské vrchoviny. První zmínka je ze 14. století, kdy r. 1330 královna Eliška darovala území ženskému cisterciáckému klášteru na Starém Brně.

Název Rudka je spojen s místním nalezištěm a těžbou železné rudy.

Není to jediné místo - slávu dávných litců železa připomíná technická rezervace ležící v Josefovském údolí. Zahrnuje tři obnovené pece, budovy bývalé modelárny i unikátní expozici železářství.

Rudka leží v údolí po obou březích Bobravy, která na návsi ústí do obecního rybníka. Rybník byl vybudován vlastně kvůli požárům. V 19. století měly domky doškové střechy, v letech 1850 a 1852 bylo velké sucho, které se podepsalo také na požárech, kdy v části na Výpustku vyhořelo asi 11 domů. Proto byl vybudován rybník o rozloze asi 58 arů jako zásobárna vody.

Rudka má také svou historii: byla tam tvrz, na které ještě v r. 1497 sídlil vladyka Jaroš z Rudky. Posledním majitelem bývalého klášterního panství byl kníže Eduard Schönburg - Hartenstein (+ 1872).

Jitka nás tedy zavedla do blanenského okresu, který většinou svého území leží v povodí řeky Svitavy. Máme o čem přemýšlet, zda to není vhodné místo k našim toulkám. Já osobně bych se zastavila také ve Křtinách, kde stojí poutní kostel - dílo architekta J. B. Santiniho.

3 hadimrcha hadimrcha | Web | 16. ledna 2008 v 12:22 | Reagovat

Tak v Rudce jsem byla jako malá na výletě v jeskyních. Pamatuji si to dodnes. Je tam krásně.

4 Jitka  admin. Jitka admin. | 16. ledna 2008 v 16:18 | Reagovat

Doplním Hanku o několik informací o unikátní pískovcové jeskyni, která byla uměle vyhloubena a v níž najdete soubor soch vypovídajících o našich dějinách. Jeskyni se také říká "Moravský Blaník".

Byla vybudována na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století z podnětu tehdejšího kunštátského starosty a mecenáše Františka Buriana. Tvůrcem tohoto uměleckého díla je sochař samouk Stanislav Rolínek (1902-1931), rodák z blízkého Bořitova.

Při své práci využíval pouze vlastní zručnosti a jednoduchých nástrojů, jako byly nůžky na stříhání ovcí, hasičské kladivo či dláto. Původně měla být jeskyně mnohem rozsáhlejší, avšak Rolínek těžce onemocněl tuberkulózou a předčasně zemřel.

I přesto vytvořil dílo k němuž patřila i monumentální socha T.G.Masaryka, kterou Rolínek vytvořil v roce 1928 pouze podle předlohy, kterou mu byla dopisní známka. Socha byla vysoká 14.m a byla tehdy největší sochou v Evropě.

Během II. světové války byla socha zničena. Dochovaly se z ní jen boty.

Při procházce rozsáhlým lesoparkem můžete vystoupat i na kamennou Burianovu rozhlednu, která se nad celým areálem vypíná do výšky šestnácti metrů. Byla postavena v roce 1931 na vrchu zvaném Milenka (579 m) a odtud se vám naskytne výhled na širé okolí . Věřte, že tato lokalita stojí za výlet.

5 Betty Betty | Web | 17. ledna 2008 v 18:51 | Reagovat

Ahoj Jitko! Už dlouho jsem tu nebyla a docela mě to mrzí. Máš tu vždycky takový zajímavý články, které ráda čtu a taky hezký obrázky. A vždy si přečtu aspoňHančina povídání a rychle si to zapamatuju :D Si i do ted' nějáký ty věci ještě pamatuju... No nic tak já se du zase učit matiku ;o)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.